Induceret lever sygdom narkotika

11-12-2016 Nina Farry
FONT SIZE :
fontsize_dec
fontsize_inc

Leveren er det organ mest inde i legemet, og spiller en central rolle. Faktisk dens funktion er så vigtig, at uden det, ville kroppen være døde inden for en dag. Leveren fungerer som et forarbejdningsanlæg for næringsstoffer opnået fra mad og en afgiftning center for narkotika.

Leveren er den første linje i forsvar mod giftstoffer, der kommer ind i kroppen fjerner dem fra blodbanen, før de kan nå andre organer og være skadeligt.

Dette betyder ikke, at leveren er i stand til at behandle toksiner, uden nogen skadelige virkninger; Nogle stoffer vil skade leveren også. I sjældne tilfælde kun gør langvarig brug af stoffer forårsage levercirrhose eller kronisk leverskade. Men der er medicin og kosttilskud, når det tages alene eller blandet med andre lægemidler eller stoffer, der kan forårsage leverskader.

Diagnosticering af leverskader fra stoffer

leverskader af brug eller misbrug af narkotika eller kosttilskud kan være en udfordring at diagnosticere. Ofte årsag til lægemiddel-induceret leversygdom er helt tydeligt for læger, men i nogle tilfælde kan det være nødvendigt at udelukke andre årsager før enhver leversygdom, såsom hepatitis, cancer, stofskifteforstyrrelser, eller vaskulær sygdom,. Lægemidlet eller supplement, der er mistænkt for at være årsag til leverskader bør stoppes, for at bekræfte diagnosen.

Symptomerne på leverskade

bør tages tegn og symptomer på leverskader eller personskade fra medicin alvorligt og undersøges med det samme.

Disse omfatter:

  • mavesmerter og oppustethed
  • Desorientering eller forvirring
  • feber
  • gulsot
  • Kvalme og opkastning
  • træthed eller svær sløvhed

Narkotika kendt for at forårsage leverskader

Lægemidler, der har været forbundet med skader på leveren kan nævnes:

Acetaminophen: Denne over-the-counter smertestillende er til stede i mange forskellige medikamenter til oral samt cremer og salver til at lindre muskelsmerter.

Det faktum, at det er indeholdt i mange forskellige produkter øger risikoen for en utilsigtet overdosering og deraf følgende leverskader. Tager eller bruger mere end en over-the-counter eller receptpligtig medicin, der indeholder acetaminophen uden vejledning af en læge anbefales ikke, på grund af risikoen for toksicitet. Drikke alkoholiske drikke regelmæssigt, mens acetaminophen indtagelse kan også øge risikoen for leverskader.

Antikonvulsiva: Lægemidler til behandling af epilepsi, er også blevet forbundet med bevirke lægemiddelinduceret leverskade. Men da disse lægemidler anvendes til forebyggelse af krampeanfald, er risikoen for leverskader typisk anses for at blive opvejet af de fordele i at kontrollere symptomerne på epilepsi.

Antibiotika: Antibiotika er almindeligt anvendt til behandling af infektioner, som måske er hvorfor de er en væsentlig årsag til lægemiddel-induceret leverskade. I de fleste tilfælde skaden er lille, og risikofaktorer omfatter at være kvinde, ældre, der har andre sygdomme og tilstande, og har skader på leveren fra et andet antibiotikum.

antituberculosis stoffer: De lægemidler, der anvendes til behandling af tuberkulose har også vist sig at være en årsag til lægemiddel-induceret leverskade. Folk, der tager disse lægemidler er ofte overvåges for at sikre, at deres leverenzymer ikke går uden for det normale område.

Methyldopa: Dette stof, som bruges til behandling af hypertension, er kendt for at forårsage leverskader i nogle tilfælde. mere effektiv antihypertensiv og sikrere er blevet tilgængelige, hvilket har ført til et fald i forbruget af dette stof. Det er generelt ikke anbefales til patienter, der allerede er kendt for at have en leversygdom.

Statiner: Disse lægemidler, der anvendes til behandling af højt kolesteroltal, er meget almindeligt ordineret, og har været kendt for at forårsage høje niveauer af leverenzymer i nogle mennesker. Normalt problemet er vendt, når medicinen er stoppet, og skaden er ikke permanent.

Vitamin A: Selv kosttilskud er kendt for at forårsage leverskader, herunder vitamin A. Når det bruges i mere end 100 gange den anbefalede daglige dosis, kan vitamin A forårsage leverskader. Disse stoffer anvendes undertiden til behandling af psoriasis eller svær acne.

Niacin: Denne form for vitamin B anvendes til behandling af forhøjet kolesterol. Det kunne resultere i forhøjede leverenzymer eller leverskader i høje doser hos nogle mennesker. Denne medicin er ofte påbegyndes med en lavere dosis og derefter øges over tid, så der kan overvåges leveren.

Det er vigtigt at bemærke, at andre medikamenter eller over-the-counter kosttilskud, er ikke er nævnt her, kan også resultere i højere end normalt niveau af leverenzymer eller forårsage leverskader.

Tips til at forhindre leverskader fra stoffer

I nogle tilfælde, leverskader fra stoffer og kosttilskud kan undgås. Vær omhyggelig med at forstå de potentielle risici ved medicin du tager, selv når de er ordineret af en læge.

Brug disse tips til at undgå leverskader fremkaldt af narkotika.

  • Kun tage medicin og kosttilskud, hvis det virkelig er nødvendigt.
  • Du må ikke tage mere end den anbefalede mængde af et lægemiddel.
  • Sørg for, at alle læger er opmærksomme på alle de medicin du tager, især dem ordineret af andre læger, eller kosttilskud og vitaminer du tager dig selv.
  • Vær omhyggelig med at læse etiketter for at sikre, at du ikke tager mere end ét stof, creme eller salve, der indeholder acetaminophen ad gangen.
  • Fortæl alle læger, hvis du har, eller har haft, leversygdom eller skader. Folk, der har skrumpelever bør behandles af en hepatolog.

Amathieu R, Levesque E, Merle JC et al. "Alvorlig giftige akut leversvigt: ætiologi og behandling." Ann Fr Anesth Reanim. 2013 i juni; 32: 416-21. doi: 10,1016 / j.annfar.2013.03.004. Epub 2013 Maj 14. Juni 4 2015.

Amerikanske Lever Foundation. "Ledelse af narkotika." LiverFoundation.org. 14. januar 2015. 5 juni 2015.

Devarbhavi H. "En opdatering på narkotika-induceret leverskade." J Clin Exp Hepatol. 2012 Sep; 2: 247-259. Udgivet online 2012 September 21. doi: 10,1016 / j.jceh.2012.05.002. 5 juni 2015.